تعریف مخاطب
منظور از مخاطبین آن دسته نیروهای سازمان و مجموعه هستند که به شکل عام (توده مردم) و یا خاص از تسهیلات و خدمات سازمان بهره مند می شوند و در آینده ممکن است به عضویت سازمان درآیند.
مخاطب شناسی
یکی از اصول اولیه کار فرهنگی و یکی از ابتدائی ترین نیازهای یک عنصر تأثیرگذار فرهنگی، شناخت مخاطب و نیازهای او و ادبیات گفتگو و تأثیرگذاری بر مخاطب خویش است.
در امور فرهنگی موضوع کار، انسانها با همه تنوع و سلائق و با توجه به اختلافات فرهنگ ها، تکثر ظرفیت های فکری و استعداد و صفات و حالات آنان است.
ملاحظات و مولفه های مخاطب شناسی عبارت است از:
۱٫ سن افراد (طفل، کودک، نوجوان، جوان، رشید، کامل، پیر، کهنسال)
۲٫ جنسیت (زن، مرد)
از لحاظ جسمی
از لحاظ روانی
ازنظر احساسات (نسبت) به یکدیگر
۳٫ جایگاه اجتماعی
۴٫ صفات و فضیلتهای افراد
نیمه غیر انسانی سازمان