خانه / شاخه ها / اقتصاد و فرهنگ / کالاهای میراث فرهنگی

کالاهای میراث فرهنگی

میراث فرهنگی. میراث فرهنگی به آثار مادی و معنوی به جامانده از گذشته گفته می‌شود که بر هویت فرهنگی یک جامعه انسانی دلالت دارد و از آن جهت قابل توجه است که در شناخت زندگی گذشتگان مفید و مؤثر است و برای مطالعه جوامع، اقوام، و ملل گوناگون، و نیز بازشناسی آثار مادی تمدن‌ها و سیر تشکیل و تکامل آنها سندی باارزش به‌شمار می‌آید .

برای هر ملت، شناخت گذشته برای ساختن آینده‌ای بر پایه هویت فرهنگی خویش اهمیت می‌یابد. در حقیقت پویایی و بقای فرهنگی در آینده، نیازمند پیوستگی میان دیروز و امروز و فردای ملت‌هاست .

امروزه در آغاز هزاره سوم و عصر ارتباطات و جهانی شدن، وجه تمایز ملت‌ها از یکدیگر هویت فرهنگی است که ریشه در میراث فرهنگی دارد. از این‌رو، حفظ میراث فرهنگی برای یک ملت، پشتوانه حیات فرهنگی در آینده خواهد بود.

مصوبه شانزدهمین جلسه مجمع عمومی یونسکو در ۱۹۷۰، دسته‌بندی دقیق‌تری از دارایی‌های فرهنگی زیر ارائه کرده است:

الف) مجموعه‌ها و نمونه‌های نادر جانورشناسی، گیاه‌شناسی، معدن‌شناسی، کالبدشناسی، و اشیای با اهمیت دیرین‌شناسی؛

ب) اموال مربوط به تاریخ از جمله تاریخ علوم و فنون، تاریخ نظامی و اجتماعی، و همچنین زندگی رهبران، متفکران، دانشمندان، و هنرمندان ملی و رویدادهای مهم ملی؛

ج) دستاوردهای کاوش‌های باستان‌شناختی (قانونی یا پنهانی)؛

د) عناصر حاصل از تجزیه و تفکیک بناهای تاریخی یا هنری و محوطه‌های باستانی؛

هـ) اشیای عتیقه که بیش از صد سال قدمت دارند، از قبیل سکه‌ها، کتیبه‌ها، و مهره‌های کنده‌کاری شده؛

و) اشیای مردم‌شناختی؛

ز) اموالی که دارای اهمیت هنری هستند مانند تابلوهای نقاشی، طرح‌هایی که به‌طور کامل با دست بر روی هر نوع زمینه و تکیه‌گاهی یا با هر نوع ماده‌ای ساخته شده باشند (به‌استثنای طرح‌های صنعتی و مواد ساخته و تزیین شده با دست)، آثار اصیل هنر پیکرتراشی و مجسمه‌سازی با هر نوع ماده‌ای، کنده‌کاری‌ها و مهرها و چاپ‌های سنگی اصیل، و ترکیب و تلفیق و جور و سوار کردن اشیایی که جنبه هنری اصیل دارند و از هر نوع ماده‌ای می‌توانند ساخته شده باشند؛

ح) نسخ خطی نادر و آثار نخستین صنعت چاپ، کتاب‌ها، اسناد، و انتشارات قدیمی که دارای اهمیت ویژه هستند (از نظر تاریخی، هنری، علمی، ادبی، و غیره) به‌طور مجزا یا در مجموعه‌ها؛

ط) تمبرهای پست، تمبرهای درآمد، و تمبرهای یادبود و یادگاری، مجزا یا در مجموعه‌ها؛ ی) بایگانی‌ها از جمله بایگانی‌های صدا، عکاسی، سینما، مطبوعات؛ 

ک) اثاثیه‌ای که بیش از صد سال قدمت دارند و ابزار موسیقی قدیمی .

میراث فرهنگی معنوی. ابتکار دیگر، اعلام روز جهانی موزه‌ها در سال ۲۰۰۴ از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکام) به‌عنوان میراث فرهنگی معنوی است، که با هدف تأکید بر اهمیت میراث فرهنگی غیرمادی و ناملموس انتخاب شده است. میراث فرهنگی معنوی از دهه هفتاد میلادی (۱۹۷۳) برای حفاظت از فولکلور مورد توجه کشورهای عضو یونسکو قرار گرفت . پیش از آن نیز در ۱۹۶۷ در اصلاحیه عهدنامه برن برای حراست از آثار ادبی و هنری از طریق قوانین حقوق مالکیت معنوی مطرح شده بود. مصادیق میراث فرهنگی معنوی عبارتند از: زبان، دانش سنتی، اساطیر، فولکلور، و مناظر فرهنگی . فرایند جهانی شدن در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، و سیاسی که رشد سریع فناوری ارتباطاتی و اطلاعاتی آن را تقویت می‌کند بازتاب‌های فرهنگی بسیار مهمی دارد. فرهنگ جوامع کوچک‌تر، به‌ویژه گنجینه فرهنگ روایی و سنن شفاهی، تحت‌تأثیر فرهنگ غالب، به‌شدت رنگ می‌بازد. از این‌رو، جهانی‌سازی را عامل یکسان‌سازی فرهنگی می‌دانند. بنابراین حفظ میراث فرهنگی معنوی، به‌منظور بقای فرهنگ‌های محلی و بومی برای استمرار تنوع فرهنگی در جهان، امری ضروری است. به‌همین سبب، یونسکو این هدف را به‌عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی در عرصه بین‌المللی فرهنگ با جدیت دنبال می‌کند .

با وجود این باید گفت، میراث فرهنگی معنوی در مقام میراث جهانی بشر، بحث نظری و حقوقی پیچیده‌ای دارد که در سال‌های آتی، موضوع بحث و گفت‌وگوی جهانی قرار خواهد گرفت.

«میراث فرهنگی تاریخ میراث گذشتگان ما است و اگر میراث فرهنگی کشور را نادیده بگیریم در واقع عقبه فرهنگی خود و سرزمین مادریمان را نادیده گرفته ایم.« ( حسینی ،۱۳۸۸)

«اشتباه بعضی این است که مقوله میراث فرهنگی و تاریخی را صرفا امری تزیینی و فانتزی و برای تفاخر به گذشته قلمداد می کنند. اصلا چنین نیست. حفظ میراث فرهنگی در زندگی امروز ما، استحکام مبانی هویت ما، ایستادگی و دوام ما در مسیر طوفانهای سیاسی در جهان معاصر، رونق اقتصادی و اشتغال ما، جلوگیری از خودباختگی نسل جوان ما در مقابل فرهنگهای بیگانه و دفاع از کیان تاریخی مان در مقابل بیگانگان قلدر و دهها اصل ضروری دیگر نقش دارد. کشوری که سابقه تمدن کهن دارد و نشانه های آن را برای خود و جهانیان حفظ و معرفی می کند در واقع سپری امنیتی در مقابل قلدری ها و بی فرهنگی ها در جهان می سازد که می خواهند افکار عمومی جهان را علیه تمدن ملتی بشورانند. نسل جدید ما بیش از ما به این سپر دفاعی فرهنگی نیاز دارد.«( جلالی ،۱۳۸۸)

درباره ی admin

همچنین ببینید

مدیریت فرهنگی

آسیب شناسی تولید،توزیع و مصرف آثار مکتوب با نگاه به اقتصاد فرهنگ

اقتصاد فرهنگ، مسأله تأمین کالاهای فرهنگی، توزیع آنها و دخالت یا عدم دخالت دولت در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *