خانه / شاخه ها / اقتصاد و فرهنگ / کالاهای فرهنگی سرگرمی

کالاهای فرهنگی سرگرمی

بازی از دیگر فعالیت‌های مورد توجه بوده که می‌توان آن ‌را ذیل فعالیت‌ تفریحی آورد. اما مقوله‌ای است که به جهت پی‌آمدهای روانی و جامعه‌پذیرانه آن، در خور توجه جداگانه‌ای است. در این حوزه انواع بازی ها و میزان زمان اختصاص داده شده به آنها مورد توجه واقع شده است . با توجه به اینکه بازی های رایانه ای بسیار رواج یافته اند در ذیل توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه می گردد .

بازی های رایانه ای به عنوان وسیله ای ارتباطی و رسانه ای در سراسر جهان گسترش زیادی پیدا کرده اند چنانکه حتی گوشی های تلفن همراه نیز به رایانه های جیبی و وب سایت مجهز شده اند . این بازی ها به لحاظ فرهنگی آن چنان رواج یافته اند که  مشکل بتوان آنها را یک پدیده زودگذر دوران جوانی دانست ضمن آنکه باید توجه کرد اغلب آنها سودهای بسیار کلانی برای شرکت های سازنده خود به ارمغان می آورند . از همین رو توجه به تاثیرات این بازی ها از اهمیت خاص برخورداراست.

«یکی از نکات جالب توجهی که ترکل به آن اشاره دارد این است که بازی رایانه ای در فرد این انگیزه را ایجاد می کنند که غیر خطی فکر کند . همچنین بازی های رایانه ای با خصلت تعالی که دارند کاربر را وا می دارد تا رابطه  بین انسان و ماشین را تشخیص دهد بنا بر نظر ترکل کاربران معتقدند چیز خوبی خریداری می کنند که می توانند . با آن تعامل داشته باشند ، او می افزاید ممکن است فناوری دارای تاثیراتی هم باشد اما نمی تواند به طور حتم و با قاطیعت آن را مثبت یا منفی ارزیابی کرد .» ( نیاسن ،۱۳۸۶،۱۷۸)  . 

نیاز چندانى به تعریف اقتصاد نیست چرا که کمیابى اساس مشکل اقتصادى است و مقصد هر بازیگر اقتصادى اختصاص منابع محدود به نیازهاى نا محدود است ولى در مورد تعریف فرهنگ لازم است ابتدا بدانیم چه نوع فعالیتى «فرهنگى» است. فعالیت فرهنگى ویژگى دارد:

. فعالیت هاى مورد نظر شامل نوعى خلاقیت در تولید خود باشند.

. فعالیت هاى مورد نظر به آفرینش و انتقال معناى نمادین بپردازند.

. محصول فعالیت فرهنگى، حداقل به طور بالقوه واجد نوعى ویژگى عقلانى باشد.

با این شرح هنرهاى سنتى مثل موسیقى، ادبیات، شعر، تئاتر، هنرهاى تجسمى و نظایر آنها و فعالیت هاى جدیدتر هنرى مثل فیلم سازى، داستان سرایى، برگزارى جشنواره ها، روزنامه نگارى، نشر، تلویزیون و رادیو و برخى جوانب طراحى حائز واژه «فرهنگ» هستند.

ولى فعالیتى مثل اختراع علمى کارى فرهنگى نیست، زیرا اگر چه شامل خلاقیت بوده و مبتنى بر عقل است ولى به دنبال یک هدف فایده گرایانه عادى است و نه انتقال معنا. در حالى که مى توان ویژگى ذکر شده را براى ارائه تعریفى از فرهنگ و فعالیت هاى مربوط به آن کافى دانست. ولى هنگام سخن گفتن از اقتصاد فرهنگ و کالاها و خدمات فرهنگى این ویژگى کافى نیست ولى با این ویژگى ها ابزارى براى تمایز بین «کالاهاى فرهنگى» و «کالاهاى اقتصادى معمولى» در دست داریم.

تحلیل«اقتصاد فرهنگ» به الگویى اجتماعى- اقتصادى منجر مى شود که باعث تأثیر مثبت فناورى به طرزى موزون و با ثبات مى شود و فرهنگ جامعه را از لحاظ اقتصادى پایدار مى کند.

 


۱٫turkle

درباره ی admin

همچنین ببینید

مصرف فرهنگی و رسانه‌ای نسل‌های ایرانی

نگاهی به جامعه غربی نشان می‌دهد که مصرف فرهنگی و رسانه‌ای مکتوب بیش از مصرف ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *