خانه / شاخه ها / تبادل و تهاجم فرهنگی / پیشنهادات و اقدامات لازم الاجرا در برابر رسانه زدگی جوانان

پیشنهادات و اقدامات لازم الاجرا در برابر رسانه زدگی جوانان

الف) برقراری ارتباط موثر با جوانان و راهکارهای ارتباط با جوان:

ارتباط با جوان امری چندان ساده و آسان نیست. مراد ما از ارتباط، ارتباط بین الطرفین، مداوم، تأثیرگذار و نتیجه بخش است که بدون شناخت دنیای جوان امکان ناپذیر است.

در اینجا، به برخی از راهکارهای ارتباط با جوان می پردازیم:

۱٫ درک موقعیت جوان

۲٫ شناخت نیازهای جوان و برآوردن آن

۳٫ سخن گفتن با جوان

۴٫ شنیدن سخن جوان

۵٫ ابراز احساسات با جوان(ثنایی-سایت مرکز تححقیقات حوزه)

ب ) توجه به غنی سازی اوقات فراغت

اهمیت فعالیتهای اوقات فراغت در رشد جسمی،روانی و ادراکی جوانان در تمامی جوامع مورد توجه قرار گرفته است.فعالیتهای اوقات فراغعت عبارتند از :بازی،ورزش،رویدادهای فرهنگی ،تفریح و سرگرمی و خدمات اجتماعی.

برنامه های مناسب تفریحی برای جحوانان،عناصر اصلی هر اقدام برای مبارزه با بیماریهای اجتماعی نظیر:مصرف مواد مخدر،بزهکاری نوجوانان و دیگر رفتارهای انحرافی محسوب می شوند.

تهیه منابع مورد نیاز برای موسسات آموزشی به منظور ایجاد زیر بنای ایجاد زیربنای لازم برای تثبیت این موسسات،ابرازی است که دولتها می توانند با استفاده از آن فعالیتهای اوقات فراغت اولویت بخشند.

مهمترین عرصه ها و حوزه های مرتبط با فعالیتهای سازندگی و اوقات فراغت که در قالب،توصیه ها،رهنمودها و ابلاغیه های بین المللی تعیین شده است عبارتند از:

۱٫ورزش و مسابقات ورزشی و فعالیتهای تربیت بدنی و فیزیکی.

۲٫ اقدامات فرهنگی،هنری،کتابخانه ها،میادین نمایش،موسیقی،رسانه های گروهی،اینترنت….

۳٫مشارکت داوطلبانه جوانان در توسعه روستایی،مناطق محروم و کشورهای فقیر،بهداشت و درمان.

۴٫برنامه های محیط زیست،منابع طبیعی،آثار تاریخی و میراث فرهنگی.

۵٫ ایجاد فرصت های اشتغال و کار آفرینی برای جوانان از جمله صنایع دستی.

۶٫بازسازی مناطق مسکونی ویران شده و بحران زده پل ها و جاده در قالب لردوگاههای کار بین المللی.

۷٫خدمات اجتماعی و امور خیریه برای نیازمندان،معلولین،سالمندان و کودکان.

۸٫آموزش علوم و فنون و مهارتهای اجتماعی و کارورزی،مقابله با بی سوادی.

۹٫ارتباطات بین فرهنگی و تعامل جوانان کشورهای مختلف و تبادلات فرهنگی و انتقال تجربیات،اقدام برای صلح و حقوق بشر….

۱۰٫مسکن سازی برای نیازمندان و خانواده های فقیر.

۱۱٫فعالیتهای گرشگری و توریسم و بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی و بازسازی آثار تاریخی و باستانی.

۱۲٫مقابله با مصرف مواد مخدر،بزهکاری از طریق آموزش و اطلاع رسانی به جوانان و خانواده ها.

۱۳٫بهداشت و مراقبتهای بهداشتی برای نیازمندان،آوارگان،آسیب دیدگان.

۱۴٫راه اندازی اردوگاههای بین المللی جوانان ( فرهنگی،آموزشی،کاری و خدماتی)(عبد الملکی-۱۳۸۸-ص۱۷)

ج-)توجه ویژه به سواد رسانه ای:

سواد رسانه یی نوعی درک متکی بر مهارت است که براساس آن می توانانواع رسانه ها و هم چنین تولیدات رسانه یی را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

سواد رسانه یی، یادگیری چگونگی پیدا کردن پیام موردنظر درمیانانبوه پیام هاست.

آنچه می تواند در سواد رسانه یی مطرح شود، آموزش مهارت های لازم برای برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه با رسانه ها و در عین حال به وجود آوردن نگاهی دقیق، نقاد و تحلیلی به پیام های رسانه یی (مکتوب، دیداری و شنیداری) است.

بنابراین آگاهی مخاطبان، والدین، معلمان و اساتید نسبت به سوادرسانه یی ضروری است؛ چرا که سواد رسانه یی به آنها کمک می کند قضاوت های صحیح تریاز محیط پیرامون خود و درک عمیق تری از آنچه می بینند، می شنوند و می خوانند داشتهباشند، ضمن اینکه آنها می توانند راهنمای خوبی در این زمینه برای کودکان و نوجوانان نیز  باشند .بهرحال از یاد نبریم ناآگاهان نسبت به سواد رسانه یی را می توان طعمه های اصلی فضاهای رسانه یی امروز جهان به شمارآورد.(سایت اتحادیه رادیو تلوزیونهای اسلامی)

درباره ی admin

همچنین ببینید

خدا شناسی ، خودشناسی، وظیفه شناسی و آسیب شناسی

علی العلم النافع لهم —علم نافع ثمره اش صعود به اهداف متعالی و افزایش تقوا است. ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *