خانه / شاخه ها / اقتصاد و فرهنگ / ویژگی های صنعت فرهنگی

ویژگی های صنعت فرهنگی

    صنعت فرهنگی با توجه به تولیدات متنوعی که در نوع خود دارد نسبت به کالاها و خدمات تجاری از نظر مشخصات و کاربرد کاربران آن متفاوت است، که این تفاوت بیانگر ویژگی های این صنعت می باشد.

الف)تولیدات صنایع فرهنگی، رسانه ای و هنری بازتاب اندیشه ها، باورها، و شرایط خاص فرهنگی تولید کننده و مصرف کننده است و هدف از انتشار و اشاعه این محصول به نوعی انتقال پیام در راستای تقویت هویت فرهنگی یا تخریب آن می باشد.همچنین منبع چنین پیام فرهنگی شخص  یا گروه های اجتماعی خاص است که با چه نیت و هدفی این کالا یا خدمات را تولید کرده است.

ب)محصول تجاری یا بازرگانی را باید تابع سلیقه و نیاز مشتری دانست که اگر این کالای تجاری متقاضی نداشته باشد، تولید نمی شود و یا خط تولید آن متوقف می شود. به هر صورت ویژگی های آن از طرف متقاضی تعیین می شود، اما در تولید محصولات صنایع فرهنگی، این سرمایه دار یا تولید کننده است که دارای سلیقه و نیاز است و فرایند عرضه و تقاضا بالعکس حوزه اقتصاد می باشد، و مشخصات کالا از سوی تولید کننده، تعیین می شود.

   بنابراین« این دو محصول فرهنگی، تجاری یک وجه شباهت دارند؛ هر دو باید به گونه ای عرضه شوند که رغبت و میل متقاضی (دریافت کننده پیام، مصرف کننده کالا) را برانگیزند، تا خریدار حاضر شوند هزینه خرید آن را بپردازد. کالای فرهنگی که رغبت مخاطب را جلب نکند خریده نمی شود؛ و مصنوع تجاری که به نیاز مصرف کننده پاسخ ندهد، از بازار حذف خواهد شد.» ( قره باغیان،۱۳۷۲: ۷۲)

درباره ی admin

همچنین ببینید

فرایند تحقق تمدن نوین اسلامی و شاخصه های آن

فرایند تحقق تمدن نوین اسلامی  انقلاب اسلامی نظام اسلامی  دولت اسلامی جامعه اسلامی تمدن اسلامی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *