خانه / کلیات / تعاریف و اصطلاحات / فرهنگ پذیری وجامعه پذیری

فرهنگ پذیری وجامعه پذیری

فرایند جامعه پذیری یا اجتماعی شدن عبارت است از «جریانی که به برکت آن انسان در طول دوران حیات خویش، عناصر اجتماعی- فرهنگی محیط خود را فرا گرفته و درونی می سازد و با ساخت شخصیت خود، تحت تاثیر تجارب و عوامل اجتماعی معنادار- همگون می سازد تا خود را با محیط اجتماعی که باید در آن زیست نماید تطبیق دهد». این فرایند به مدد مکانیزم ها و روش های گوناگونی چون آموزش و پرورش – با شیوه های گوناگون آن- تبلیغات و… انجام گیرد و نهادهایی چون خانواده، آموزش و پروش، مربیان و روحانیون و مبلغان، صدا و سیما و…. در آن مشارکت دارند. (نائینی – 1389)

فرهنگ پذیری  را می توان به عنوان جریانی یک سویه یا دوسویه در نظر گرفت. فرهنگ پذیری یک سویه بیشتر مربوط به کودکان است، زیرا کودک در مقابل پذیرا شدن ارزشهای جدید منفعل است وبه صورت یک طرفه ارزشهایی را که از سوی جامعه به سوی او سرایز می شود، بدون مقاومت دریافت می کند. البته تکنولوژیهای جدید و ظهور ابر رسانه ها نیز زمینه شکل گیری نوع دیگری از فرهنگ پذیری یک سو به نام ارتباطات رسانه ای را فراهم آورده است.

برخلاف کودکان که جریان فرهنگ پذیری آنها جریانی یک سویه است فرهنگ پذیری در بزرگسالان فرایندی پیچیده و دو سویه است. زیرا شخصیت آنان تکوین یافته است و دارای فرهنگ پیشینی است. (قلی زاده – 1390)

درباره ی admin

همچنین ببینید

مدیریت فرهنگی

ویژگیهای فرهنگ

فرهنگ یک جامعه از اجزاء مادی و غیرمادی گوناگونی تشکیل یافته است که بین آن ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *