خانه / شاخه ها / اقتصاد و فرهنگ / عوامل موثر بر ارزش گذاری کالاها و خدمات فرهنگی

عوامل موثر بر ارزش گذاری کالاها و خدمات فرهنگی

۱ –  عوامل اقتصادی – همه عواملی که در قیمت گذاری سایر کالاها و خدمات موثرند بر قیمت گذاری کالاها و خدمات فرهنگی نیز تاثیر گذارند . عوامل اقتصادی موثر بر میزان قیمت کالاها و خدمات فرهنگی شامل : بهای تمام شده کالاها و خدمات ( اعم از مواد اولیه ، زمان ، کار انجام شده ) ، نوع بازار ( رقابتی یا انحصاری ) ، شیوه های تبلیغات ، شیوه تولید ( سنتی ، دستی یا صنعتی ) ، میزان مطلوبیت ایجاد شده توسط کالا و خدمات ، کیفیت خدمات پس از فروش ، توانایی کالا در برآوردن نیازهای مخاطبان ، تعادل بین عرضه و تقاضا و … .

۲- عوامل فرهنگی و هنری –کلیه عواملی که سبب ایجاد ارزش فرهنگی می شوند بر میزان قیمت کالاها و خدمات فرهنگی تاثیر گذارند . این عوامل عبارتند از عوامل زیبا شناختی ، معنوی ، نمادین ، تاریخی ، اصالت ، تمامیت و بی عیب بودن ، منحصر به فرد بودن ، تغییر در روند هنری و …

۳- عوامل دموگرافیک –عوامل دموگرافیک گستره اثر کالا و خدمات فرهنگی را از نظر زمان ، مکان و جغرافیایی کالا نشان می دهد . یکی از این عوامل ، گستره اثر کالا و خدمت فرهنگی ( محلی ، ملی و جهانی ) است که هر قدر گستره اثر یک کالا یا خدمت فرهنگی بیشتر باشد ارزشمندتر خواهد بود . از دیگر عوامل دموگرافیک ، میزان قدمت کالاست ، اغلب کالاها و خدمات فرهنگی با گذشت زمان و بالارفتن قدمت آنها قیمت و ارزش آنها نیز افزایش می یابد ( بر عکس کالا و خدمات اقتصادی ) .

۴- ویژگی های تولید کننده و خالق –ویژگی های تولید کننده و خالق کالای فرهنگی یا ارائه دهنده خدمات فرهنگی در میزان ارزش آن تاثیر گذار است . مثلا میزان توانایی تولید کننده یا خالق و ارائه دهنده خدمت در خلاقیت و نوآوری ، شهرت و اعتبار وی و میزان مقبولیت وی نزد افراد جامعه ، بر میزان ارزش کالا یا خدمت ارائه شده تاثیر گذار است . بعنوان مثال حضور یک هنرپیشه معروف و محبوب در یک فیلم سینمایی سبب افزایش ارزش آن فیلم می گردد .

درباره ی admin

همچنین ببینید

مدیریت فرهنگی

آسیب شناسی تولید،توزیع و مصرف آثار مکتوب با نگاه به اقتصاد فرهنگ

اقتصاد فرهنگ، مسأله تأمین کالاهای فرهنگی، توزیع آنها و دخالت یا عدم دخالت دولت در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *