خانه / شاخه ها / اقتصاد و فرهنگ / صنعت فرهنگی چیست ؟

صنعت فرهنگی چیست ؟

    برای تحلیل و تبیین صنعت فرهنگی تعاریف متعددی وجود دارد، که هریک از صاحبنظران در این زمینه بنابر تصورات و نگرش خود از زاویه ای خاص به تعریف  این پدیده پرداخته اند، حال در سطور ذیل به برخی از این تعاریف اشاره می نمائیم.

الف: «صنعت فرهنگی به مجموعه ای از صنایع اطلاق می شود که محصولات آن ها درون مایه فرهنگی و معنوی دارند، و برای غنی سازی حیات درونی و پالایش روح به کار می روند.»( ملکی فر و همکار، ۱۳۸۵: ۵۲)

ب: بر اساس تعریف یونسکو« صنایع فرهنگی به صنایعی گفته می شود که خروجی های خلاق و هنری ملموس و ناملموس تولید می کنند که دارای پتناسیل تولید، ثروت و ایجاد درامد از طریق بهره برداری  از دارایی های فرهنگی و تولید خدمات و کالاهای دانش بنیان هم سنتی و هم نو هستند.» ( همان: ۵۲)

ت:از نگاه دیگر « صنعت فرهنگی از طریق تولیدات، ابزارها و فرایندهای متنوع در عصر حاضر باعث این شده است که دانش و منابع فرهنگی یک جامعه به محصول تجاری و خدماتی تبدیل شود.»(پژوهشنامه صنعت فرهنگی، ۱۳۸۶)

ث:صنعت فرهنگی پدیده ای کاذب، نادرست و ویرانگر است که به صورت مجموعه ای از عقاید از پیش پافتاده بسته بندی شده، در حجمی انبوه از تولید و به کمک رسانه های جمعی به خورد توده ها داده می شود.» ( قلی زاده،۱۳۸۸: ۴۸)

ج:صنعت فرهنگی« کلیه ابزار و واردات کالاها و تولیداتی که باعث تعمیق و تقویت به تثبیت، تغییر، تهدید، تضعیف، پذیرش، تسری، و اشاعه یک یا چند عنصر فرهنگی شود به عنوان صنایع فرهنگی تلقی می شود.» (محمدی،۱۳۸۹: ۱۰)

درباره ی admin

همچنین ببینید

انسان تمدن ساز و گفتمان انقلاب اسلامی

انسان تمدن ساز انسان(هریک از ما) به عنوان سرمایه اصلی تمدن وظایفی دارد: ۱⃣عمومی ۲⃣تخصصی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *