خانه / شاخه ها / فرهنگ و تمدن / سرمایه فرهنگى

سرمایه فرهنگى

اقتصاددانان معاصر شکل گسترده سرمایه زا تشخیص مى دهند:

سرمایه فیزیکى (مادى) که در تولید کالاهاى بیشتر نقش دارد.

سرمایه انسانى که تجسم مهارت ها و تجربه در افراد است به همراه سرمایه فیزیکى باعث تولید کالا مى شود.

سرمایه طبیعى که فراهم کننده منابع تجدید شدنى و تجدید نشدنى طبیعى است.

شکل دیگر سرمایه در اقتصاد، سرمایه فرهنگى است.

تعریف سرمایه فرهنگى: یک دارایى که مجسم کننده یا تأمین کننده ارزش فرهنگى علاوه بر هر گونه ارزش اقتصادى ممکن است.

سرمایه فرهنگى به دو صورت وجود دارد: – «ملموس» مثل بناها، محل ها، مناطق، آثار هنرى مثل نقاشى، مجسمه و مصنوعات. بنابراین سرمایه فرهنگى شامل میراث فرهنگى است ولى محدود به آن نیست.

– «ناملموس» سرمایه معنوى به شکل ایده ها، اعمال، عقاید وارزش هایى که در یک گروه مشترک است.

دسته بندى سرمایه فرهنگى به نوع موجب مى شود قائل به وجود «سرمایه فرهنگى مادى» و «سرمایه فرهنگى غیرمادى» شویم. لازم به ذکر است که سرمایه فرهنگى ناملموس رابطه متفاوتى میان ارزش فرهنگى و اقتصادى دارد. مثلاً ذات موسیقى و ادبیات، آداب و رسوم فرهنگى و عقاید یا زبان ارزش فرهنگى زیادى دارند ولى هیچ گونه ارزش اقتصادى ندارند، مگر آن که حقوق مربوط به عایدات آن مثال حق امتیاز ادبى و انتشار، خرید و فروش شود.

درباره ی admin

همچنین ببینید

تمدن اسلامی

از قرن شانزدهم و هفدهم دانشمندان اروپایی با استفاده از دانش و فلسفه‌ی مسلمانان ، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *