خانه / کلیات / راهبردها / راه حلها و شیوه های برخورد با اختلافات در مجموعه های فرهنگی

راه حلها و شیوه های برخورد با اختلافات در مجموعه های فرهنگی

در هنگام بروز اختلافات فرهنگی، ساز و کارهایی وجود دارد تا اولا اختلافات سازنده از اختلافات مخرب و براندازنده جدا شود و ثانیا با برخورد حکیمانه و منصفانه اختلافات را به گونه ای مدیریت نمود که یا به نفع مجموعه ها و افراد تمام گردد یا با حداقل زیان پایان پذیرفته و یا کنترل شود.

شیوه های کنترل و حلّ اختلافات

۱٫مثبت اندیشی نسبت به موضوع اختلاف و طرفین اختلاف و نهراسیدن و نهراساندن از آن

۲٫تشخیص صحیح نوع اختلاف که آیا اختلاف سازنده است یا مخرب؟

۳٫بررسی منشأ و ریشه های اختلاف که آیا منشأ آن اساسی است یا غیراساسی، درون سازمانی و یا بیرون سازمانی است؟

۴٫اضافه نکردن افراد به طرف اختلاف و اضافه نشدن خود به یک طرف دعوا

۵٫حفظ احترام طرفین دعوا و دعوت به آرامش

۶٫استماع دقیق مطالب یکدیگر و بررسی عالمانه موضوع اختلاف

۷٫ نوشتن موضوع اختلاف بر روی کاغذ جهت شفاف سازی و ابهام زدائی موضوع و مقدار اختلاف

۸٫در نظر گرفتن ظرفیتها، گرایشات، حساسیتها و تیپ شخصیتی  و تربیتی و خانوادگی فرد موردنظر

۹٫اندیشیدن به چگونگی حلّ اختلافات به جای پرداختن به چراهای اختلاف

۱۰٫ تمرین و تبلیغ صلح جو بودن و صلح طلبی.(والصُّلحُ خَیرٌ)

درباره ی admin

همچنین ببینید

فرهنگ و نیاز

الف) نیاز * نیاز(Need) را در فرهنگهای فارسی معادل"حاجت"، "میل"، "خواهش"،”احتیاج”و… گرفته اند. اما این واژه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *