خانه / کلیات / تعاریف و اصطلاحات / درآمدی بر مدیریت فرهنگی

درآمدی بر مدیریت فرهنگی

آنچنان که در کتاب (فرهنگ پیرو فرهنگ پیشرو) ی علامه محمد تقی جعفری (۱۳۷۹) آمده است، هیچ یک از دایره المعارف ها و کتاب های لغت، تعریف خاص و مشخصی درباره ی مفهوم و ماهیت فرهنگ ارائه نکرده اند این سکوت نه از آن جهت است که صاحب نظران برای شناخت ماهیت فرهنگ اهمیتی قایل نبوده ند بلکه بیش تر ناشی از تنوع بسیار عناصر و پدیده های فرهنگ است.

چون فرهنگ از یک مقوله ی متجانس نیست و بر یک واقعیت مفرد دلالت نمی کند بلکه تعداد زیادی از عناصر را در سطوح مختلف در بر می گیرد از جمله: عقاید عواطف، ارزش ها، هدف ها، کردارها، تمایلات و اندوخته ها، بنابراین تعاریف متعددی برای آن نقل شده است. (نائینی – 1389)

مدیریت را در یک تعریف ساده، علم و هنر به کارگیری منابع و نیروها در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر می دانند.

مدیریت به واسطه شرایط وامکاناتی که برای فرهنگ پدید می آورد، آن را متأثر می سازد و عرصه جدیدی برای آن می گشاید، فرهنگ نیز به واسطه چارچوب هایی که تعیین می کند و تغییراتی که در عناصر آن رخ می دهد دائماً مدیریت را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

در این کتاب، منظور از مدیریت، مدیریت در عرصه فرهنگ است؛ به عبارت دیگر، منظور علم و هنر به کارگیری منابع نیروها از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع، هدایت و کنترل آن ها برای دستیابی به اهداف تعیین شده در عرصه فرهنگ (عقاید، باورها، ارزش ها و هنجارهای مشترک در جامعه و نیز فعالیت ها و محصولات هنری) می باشد. (صالحی امیری و عظیمی – 1391).

مدیریت عنصر فرهنگ متاثر از خود این عرصه یعنی فرهنگ است از این رو مدیریت و فرهنگ با همدیگر ارتباط متقابل دارند.

درباره ی admin

همچنین ببینید

مدیریت فرهنگی

فرهنگ و توسعه فرهنگی

توجه خاص به فرهنگ و داشتن یک برنامه فرهنگی مناسب برای هر جامعه از ضروریات ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *