خانه / شاخه ها / فرهنگ و تمدن / تمدن اسلامی

تمدن اسلامی

از قرن شانزدهم و هفدهم دانشمندان اروپایی با استفاده از دانش و فلسفه‌ی مسلمانان ، موفق به پایه ریزی تمدن جدیدی شدند، تمدنی سراسرمادی. و چون مادّی بود از ابزارهای گوناگون بی‌محابا استفاده کردند ، از یک طرف به سمت استعمار ، غارت وچپاول ملتها رفتند، از طرف دیگر به تقویت درونی خود همت گماردند، با علم و با فنّاوری و با تجربه، و این تمدّن را بر عالم بشریّت حاکم کردند.
تمدّنی که آنها به دنیا عرضه کردند، جلوه‌های زیبایی از فنّاوری و سرعت و سهولت و ابزارهای زندگی را در اختیار مردم گذاشت امّا خوشبختی انسانها را تأمین نکرد، عدالت را برقرار نکرد؛ بعکس، بر فرق عدالت کوبید، ملّتهایی را اسیر کرد، ملّتهایی را فقیر کرد، ملّتهایی را تحقیر کرد؛ در درون خود هم دچار تضادها شد، از لحاظ اخلاقی فاسد شدند، از لحاظ معنوی پوک و پوچ شدند.امروز خود غربی‌ها به این معنا گواهی میدهند.
این تمدّن ظاهر پُرزرق‌وبرقی داشت امّا باطن خطرناکی برای بشریّت داشت
این ظاهر پررزق و برق ، و.آن فساد و تباهی ، بشریت را از این تمدن غول آسا ، دهشتناک و البته پوشالی خسته کرده است و دنبال حقیقتی زلال میگردند .

به تعبیر رهبرحکیم.انقلاب ، جهان بر سر پیچ تاریخی قرار گرفته است ، هر مکتب و ایدئولوژی که بتواند تمدنی جدید به جهان ارائه دهد تا قرنها برتفکر و اندیشه و فرهنگ جهان مدیریت خواهد کرد .

جهان در آستانه پیچ تاریخی قرار دارد ، و تمدنی فرمان قطار جهان را به دست خواهد گرفت که بتواند ارزشهایی را به جهان معرفی کند که پاسخگوی تمام نیازها و حیرتهای بشریت باشد .و اسلام که دینی جامع است و وعده الهی است که جهان شمول خواهد شد ، برترین مکتب است که در این طراز قرار دارد ، این تمدن ، تمدن نوین اسلامی نام دارد .

وانقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی که تنها حکومت اسلامی در حهان است ،پرچمداری این تمدن اسلامی را به رهبری مقام معظم رهبری حفطه الله برعهده دارد.

تعریف تمدن اسلامی :
فراگیر شدن فرهنگ اسلامی بر فرهنگ عمومی بشر

حضرت امام خامنه ای تمدن نوین اسلامی را اینگونه تبیین میفرمایند:

دنیای اسلام امروز وظیفه دارد مثل خود اسلام و مثل خود پیغمبر، روحی در این دنیا بدمد، فضای جدیدی ایجاد کند، راه تازه‌ای را باز کند. ما به این پدیده‌ای که در انتظار آن هستیم میگوییم « تمدّن نوین اسلامی».

ما باید دنبال تمدّن نوین اسلامی باشیم برای بشریّت؛ این تفاوت اساسی دارد با آنچه قدرتها درباره‌ی بشریّت فکر میکنند و عمل میکنند؛ این به‌معنای تصرّف سرزمین‌ها نیست؛ این به‌معنای تجاوز به حقوق ملّتها نیست؛ این به‌معنای تحمیل اخلاق و فرهنگ خود بر دیگر ملّتها نیست؛ این به‌معنای عرضه کردن هدیّه‌ی الهی به ملّتها است، تا ملّتها با اختیار خود، با انتخاب خود، با تشخیص خود راه درست را انتخاب کنند.

راهی که امروز قدرتهای جهان ملّتها را به آن راه کشانده‌اند، راه غلط و راه گمراهی است. این وظیفه‌ی امروز ما است.۹۴/۱۰/۴

درباره ی admin

همچنین ببینید

الگو یا مدل فرهنگی جامعه اسلامی

الگو یا مدل فرهنگی جامعه اسلامی که مبتنی بر اصول و مبانی اسلامی است دارای ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *