خانه / شاخه ها / اقتصاد و فرهنگ / تعامل فرهنگ و کالاهای فرهنگی

تعامل فرهنگ و کالاهای فرهنگی

فرهنگ که مفهوم ،اهمیتی در درک رفتار مصرف کننده است را می توان به عنوان شخصیت جامعه در نظر گرفت ،که هم مفاهیم انتزاعی از قبیل ارزشها و اخلاق و اشیاء مادی و خدمات تولید شده یا ارزش گذاری شده توسط افراد  از قبیل اتومبیل ها ،پوشاک ،غذا،هنر و… راشامل
می شود.فرهنگ ،مجموعه ای از معانی ،مراسم ، هنجارها و سنن مشترک بین اعضای یک سازمان یا جامعه است.فرهنگ یک مصرف کننده ،مشخص کننده ی اولویت های کلی او در رابطه فعالیت ها و کالاهای مختلف است . همچنین فرهنگ ، در موفقیت یا عدم موفقیت پذیرش کالا یا خدمت خاص نقش بسزایی دارد . کالای که منافعی سازگار و متناسب با فرهنگ اعضای گروه یا جامعه در هر نقطه از زمان داشته باشد ، شانس پذیرفته شدن آن در بازار بسیار بیشتر است .

فرهنگ ها را می توان در قالب قدرت آنها در قانونمندسازی رفتار ، نگرش های افراد ، ارزش های مردم ، سبک زندگی مردم ، و درجه تحمل فرهنگ های دیگر از یکدیگر تمیز داد. ( صمدی ،۱۳۸۶، ۱۶۳)

« نقشی که کالاهای مصرفی در یک فرهنگ به عهده دارند ، از مباحث مهم در بررسی رفتار مصرف کننده است . کالاهایی که مصرف کنندگان از آنها استفاده می کنند دارای اهمیت ویژه ای هستند که فراتر از مطلوبیت  و ارزش اقتصادی آنهاست . این اهمیت به میزان زیادی در توانایی آنها در ارتباط برقرار کردن با « مفاهیم فرهنگی » است. مفاهیم فرهنگی؛ به ارزش ها ، هنجارها و اعتقادات مشترک اطلاق می شود .

دنیای ساختار یافته فرهنگی را می توان به عنوان لنزی در نظر گرفت که از طریق آن افراد ، دنیای پیرامون خود را تعبیر و تفسیر می کنند ، و تشکیل شده از ارزش ها ، هنجارها و آداب مختلفی است که جامعه خاصی را تشکیل می دهند . انتقال معانی از فرهنگ به شیء (کالا ) ممکن است از طریق سیستم های تبلیغات و مد صورت گیرد .

 انتقال معانی و مفاهیم از کالاها به مصرف کنندگان از طریق آیین و تشریفاتی از قبیل ، مبادله ، مالکیت ، آراستن و محروم و بی بهره کردن انجام می شود . »(همان، ۱۶۶)

فرهنگ ، توانائی نفوذ در رفتار همه مشتریان را دارد ، افراد باورها ، ارزش ها و رسوم خود را از جامعه می گیرند و از رفتار هایی که جامعه آنها را منع کرده پرهیز می کنند . بازاریابانی که نقش فرهنگ را در استراتژی های بازاریابی خود درک کرده اند با افزودن خدمات ناملموس ، به احتمال زیاد باعث رضایت مشتریان و موجب سودمندی محصولات خود می شوند. به هر حال، فرهنگ به عنوان یک مفهوم ، شعاع های وسیعی روی کلیه جوامع متمرکز نموده است ، بازاریابان یاد گرفته اند برای رضایت مندی بیشتر مشتریان جامعه را به زیر گروه های کوچک تر و یا خرده فرهنگ هایی که روابط همگون در رسوم و رفتار معین دارند تقسیم نمایند . این خرده فرهنگ ها فرصت های مهم بازاریابی برای درک بهتر و سیاست گذاران  بازاریابی مهیا کنند. ( همان، ۱۶۷)

خرده فرهنگ جغرافیایی بر ارزش ها و الگوهای رفتاری متفاوت افرادی که در بخش های مختلف یک کشور زندگی می کنند تأثیر می گذارد .

بسیاری از مصرف کنندگان به خرده فرهنگ های مذهبی مختلفی تعلق دارند در نتیجه ، رفتار خرید متفاوتی از خود بروز می دهند . خرده فرهنگ قومی ، بر گروه هایی از افراد دلالت می کند که به واسطه داشتن فرهنگ یکسان با هم در ارتباط نزدیک اند . با رشد سنی مصرف کنندگان ارزش ها ، نیاز ها و الگو های رفتاری مشابهی دارند و در این گروه ها افراد تمایل دارند که بیشتر به یکدیگر نزدیک باشند لذا ، عملا خود ، تشکیل خرده فرهنگی به نام خرده فرهنگ سنی می دهند . (همان، ۱۶۸)

درباره ی admin

همچنین ببینید

مدیریت فرهنگی

آسیب شناسی تولید،توزیع و مصرف آثار مکتوب با نگاه به اقتصاد فرهنگ

اقتصاد فرهنگ، مسأله تأمین کالاهای فرهنگی، توزیع آنها و دخالت یا عدم دخالت دولت در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *